Sunday, November 27, 2011

Ayahanda 3......

Assalamualaikum wbt....

Setahun dah berlalu... amik masa lama jugak yek nak habiskan citer nih.. ahaha... cepat tul masa berlalu....
smbung lagi sket...

So masa balik ke pulau pinang... x silap 2 minggu kuliah.. dpt call... time tu hati dah berdebar2... call dari rumah!!!
Rupa2nya abg ipor minta balik segera untuk tgk ayahanda.... ayat yg penting tp penuh seribu pengertian... petang tu terus cabut.. mmg speed 140-150kmj mainan kat jalan raya... pantang ada keter depan, mmg dpt la lampu tinggi ku....

sepanjang perjalananku just dapat msj dari sis.. tye dah katne aku ketika tu... tp sorang pun langsung xde citer pasal ayahanda... dalam hati sepanjang perjalanan sentiasa berdoa agar ayahanda dlm keadaan baik dan biar aku smpat jumpanya.....

smpai sudah kmpung halamanku... masa tepat pukul 1 pagi... hanya sebuah rumah yg masih terang dengan ramai orang keluar masuk.... otak time tu mcm dah jem dah... nak parkir keter pun x tau katne... sepupu terdekat dpt meminta aku bykkan bersabar... x faham ape yg mereka ckpkan... aku meluru masuk n terdengar ramai org membaca surah yasin....

rupanya ayahanda masih hidup.. ttp dalam keadaan nazak... terus aku cium ayahanda... n tanpa sedar air mata mngalir dengan derasnya... berharap ayahanda sedar semula... bonda kelihatan sugul sebelah ayahanda smbil berkumat kamit membacakan surah yasin tersbut... teringat lagi ketika aku mencium dahinya... kelihatan air matanya bergelinangan... dia tahu aku dah sampai...

walaupun bacaan yasin tadi telah berlalu.. namun ayahanda masih belum menunjukkan apa2 perubahan... beliau tetap dalam keadaan tidak sedarkan diri... kali ini aku mengambil wudhu n membaca surah yasin untuknya... dan itu merupakan bacaan yg terakhir buatnya sebagai khalifah yg dipinjamkan sementara di dunia ini... selepas selesai membaca yasin... ayahanda menghembuskan nafas yang terakhir.... tepat pada 1.47 pagi... 4 disember 2009.... khamis malam jumaat......

tp alhamdulillah... aku redha.... kerna aku telah mnjalankan separuh tanggungjawab sebagai seorang anak kepadanya....sparuh lagi buat bondaku......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
semoga arwah ditempatkan dikalangan orng yg beriman dan bertaqwa... dan anakanda ini takkan putus mendoakan ayahanda di sana......
Al-Fatihah....
Hj A. Malek Bin Hj. Wahab... (15/01/1942 - 04/12/2009)

p.s buat mereka yg masih mempunyai ibubapa tu... jaga mereka sebelum mereka tiada lagi...... jadilah anak yg soleh.........

0 bla..bla..bla...: