Thursday, January 29, 2009

cuti tahun baru cina...

pada mulanya aku maleh nak g ne2 pun cuti cina nie... tp ape kan daya aku trima wedding invitation dari member maktab... lama x jumpe bencik.... nama manjanya kat maktab... sampai praktikum pun aku duk satu umah ngan die.. sonok betui... mana xnya makan minum kami lapan org serumah die jaga.... tiap2 ari di akan masak nasik n lauk pun best2... nak kata lauk bujang, x mungkin.. siap bergulai2.. n lauk2 pun berbeza2 tiap2 ari... tu la aku sonok...

walaupun mulutnye kadang2 xde insurans... mcm aku gak kot..hihi.. he is very kind person... antara kami berlapan.. die paling tue. so ciri ke'abang'an tu mmg terserlah le...

alhamdulillah kawin dah sahabat aku nie... aku bile lagi.??? tut..... no komen yet.... huhu...

so journey aku start dari ubern mengembara ke tikam batu , sg petani,,,,
sampai ke sana x jmpe pun ex-mber maktab.. bencik ckp depa lambat sket smpai..
xpe la xde rejeki aku...ni gambar banner antara bencik n isteri tercintanya.. nasib baik la jalan ke umahnya senang..

gaya pengantin baru makan... hehe.. walaupun kenduri nye disambut secara sederhana.. ttp aku merasakan kemeriahan suasananye.... amacam secocok x mereka..... tp yg kesiannya bencik ckp kat aku die baru dpt jumpe bininye... maklumla.. org umahnya org sabah x silap aku... or serawak.. not sure... ngajo kat sana.. so masa nikah kat sana dpt jumpe sekejap je... mintak2 le org umahnya dapt tukar ke sini....


perjalanan aku diteruskan lagi... mula2 aku cadang nak ke umah penyanyi nasyid kumpulan ILTIZAM... tp alang2 sampai kat sungai petani ni leh la aku singgah ke umah burn....

masa aku cal burn die ingat aku tipu die... aku cakap aku kat highway sp utara... so die bagi la direction ke umah... lima kali die cal aku pasal nak conferm aku jadi ke umahnya...

rupe2nye.. masa aku cal die.. die tgh berkemas nak g mandi air terjun... die ingat aku tipoo die... so die wat xendah le... tp lagi 1 km nak sampi umahnya kat ambangan high... terkezut beruk die...

kene soal siasat aku... terus die ajak join mandi air tejun sekali...
sebenarnya aku jadi co-pilot kesana... burn tau aku g ngan sape... anak buah zb... hehe...
smpai umah die.. sume ahli kuarga die termasuk pakcik yusof, akak burn sekuarga, n adik burn yg nak dijodohkan ngan aku pun ada skali... sume dah duk luar umah...

aku rasa macam YB melawt umah dah.... nasib baik xde geng kompang.. mau wat kompang formasi nanti.... heheh... aku ingat dapt la masuk umah.. tetapi dihalang oleh anom...
kesian aku.. dtg jauh2.. x kasi masuk oleh tuan umah... hmmm..... ada ke patot...

so aku pun ikut la burn kuarga g mandi air terjun tu...
katanya dekat je.. lalu kat skolahnya...

aku ngan conpiden g la... cancel g perlis....

upe2nye perjalanan yang kata dekat 2.. amik masa dekat 1 jam nak smpi.. aku ingat die tipoo,, kata lalu sekolahnya... upenye betui... mak ai.. azab nie.... baik duk ulu bernam je...

3 km slepas skol nye baru la smpai ke tempat dituju... aku menolong burn angkat brg.. smbil tu kwn aku tu bwk buah tembikai... burn ngan perasaan kalutnye pilih kaw yg x stategik lgsung... nak ke kawasan mandi tu.. kene turun tebing yg agak curam... nasib baik la xde pe2...

mula2 makan dulu...
smbil tu cuci mata sket2..
aku pun mandi la... burn lambat sket pasai kene jadi nanny..

aksi burn keletihan coz die sesat kat dalam utan nie... kononnye xnak ikut kawasan yg x curam... last2 salah jalan... hahaha....

dah settle mandi kami pun berkemas... buah tembikai yg berat lebh kurang 3 kg tu.. diangkut skali lagi mendaki tebing td.. merungut je mmbe aku tu... bawak saja tembikai tu berpiknik...

so journey seterusnya balik ke umah burn... tp slum tu sggah jap kat skolah burn...


ni la die skool burn kat sk ulu bakai... singkatan SKUB.... kalo org ubern perasan baju burn pakai masa mandi tu sbenarnya baju SKUB gak masa sukan skool dulu.. so duk skool baru nie xyah simpan leh pakai lagi... just logo je bertukar... jimat duit..
jalan ke skolahnya.. kalo nak tau mber aku tu.. tu kat kanan tu le muke die... senang kira bodyguard aku le....

strusnya jalan utama... dikelilingi oleh klapa sawit... kalo kete rosak.. pandai2 la repair sendiri...

lastly ni jalan nak sampi ke umahnya...

aku x smpat nak amik gmbar umahnya.. tp aku sempat amik gambar tmpat aksi2 18SG nuar ngan kamarul masa tlg burn dulu...

disini la askar2 taliban menunjukkan post sebelum pictr wall ni di cat semula... nampak kemas le....

sebenarnya pejalanan aku nie byk sejarahnya..
pertama g umah sahabat karib kawen..
kedua dapat g umah burn...
ketiga dapat tgk gerhana matahari...
keempat , burn dapat claim pindah ari tu...
kelima dapat merimaskan burn sekuarga...
haha sonok betul.. cadang xnak cuti tp rejeki aku dapat bercuti ngan mmbe...

burn kat skoolnye dapat perkataan baru... kalo sblum nie gile,, kebo balo, tut...@#!$ n sbgnya... kali ni perkataan 'wujudkan lah' yg diperolehi dr guru2 seniornye menambah lgi vocab kamus hidupnya... tahniah le... makin pandai burn skarg...

mcm2 aku smbang ngan burn mlm tu... trasa mcm suasana ulu bernam lak.. x terasa kejauhan walaupun rata2 kwn2 duk jauh.. maybe disebabkan hubungan tulus persahabatan yg buat kita jadi begitu...

tp setiap pertemuan ada perpisahan... so aku xleh tido kat umah burn pasal aku ada program keesokan arinya.. so aku balik gak mlm tu kul 9.30 mlm... alhadulillah x trasa penatnya..
maybe pembaca penat kot baca prjalanan aku nie... hehe...

mcmtu la sdikit sbyak pejalanan ke sana.. kepada warga ubern yg mmbca kisah ini... burn sekuarga kem salam... kalo sape2 jalan2 ke sg petani singgah2 le... umah die senang kata beso n slesa... yg paling penting kita rimehkan die,,, hahaha.... adios....

2 bla..bla..bla...:

wiegreat a.k.a. zeq said...

haha.. nasib baik aku x g ari tu.. kalo x jadi pejuang hamas berani mati lak aku nati... tp kali ni burn mandi pakai baju... x syok, ramai org .. kalo die bukak kalo.. sure la lenggang nati....